Socialkontoret
Socialkontoret
Myndighetskontoret, Socialkontoret, inom Individ- och familjeomosorgen tar emot ansökningar och anmälningar, utreder och beslutar om stöd och hjälp utifrån individens behov.
Misstanke om att barn eller ungdom far illa
Misstanke om att barn eller ungdom far illa
Om du är orolig att ett barn eller ungdom på något vis far illa ska du vända dig till Individ- och familjeomsorgen. Du behöver inte vara säker på att det verkligen är så illa som du misstänker utan du kan kontakta Individ- och familjeomsorgen utifrån den oro som du har. Du kan också fylla i blanketten "Orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke eller kännedom om att barn far illa" Pdf, 105 kB. och skicka den till Individ- och familjeomsorgen i Ydre kommun.
Har du en misstanke eller får vetskap om att barn eller ungdomar far illa bör du anmäla detta till Individ- och familjeomsorgen på blanketten "Orosanmälan till Socialtjänsten vid misstanke eller kännedom om att barn far illa" Pdf, 105 kB. .
Om du vill göra en anonym anmälan ska du inte uppge ditt namn då du ringer eller gör en skriftlig anmälan.
Alla yrkesgrupper som arbetar med barn inklusive sjukvårdspersonal och polis har enligt Socialtjänstlagen (2001:453) skyldighet att anmäla till Individ- och familjeomsorgen om de misstänker eller får kännedom om att barn eller unga far illa.
Det behövs inga bevis för att göra en orosanmälan. Sedan blir det vår, Individ- och familjeomsorgens, uppgift att bedöma dina uppgifter och därefter fatta ett beslut om vi ska inleda en utredning eller inte. Det kan till och med vara så att det är just dina uppgifter som blir den viktiga pusselbiten som vi behöver för att kunna hjälpa ett barn eller ungdom. Se på din oro som en omtanke som kan vara en början till en positiv förändring för barnet och dess anhöriga.
Barnkonventionen
Barnkonventionen
FN:s konvention om barnets rättigheter, eller barnkonventionen som den också kallas, innehåller bestämmelser om mänskliga rättigheter för barn. I barnkonventionens artikel 45 finns inskrivet att det är UNICEFs uppgift att kämpa för att barnkonventionen efterlevs. Läs barnkonventionen här
Barnkonventionen blev den 1 januari 2020 svensk lag. Läs hela lagen här
Dödsfall och begravning
Dödsfall och begravning
När en person avlider måste vissa saker ordnas. Allt detta sköts vanligtvis av de som ingår i dödsboet. Det är den enligt lag eller testamente som har rätt till andel i ett dödsbo. Om den avlidne inte efterlämnar sig någon som ordnar med gravsättningen ska det ordnas av den kommunen där den avlidne senast var folkbokförd.
Begravningshjälp
Om tillgångarna i dödsboet inte räcker till en enkel begravning är det möjilgt att ansöka om ekonomiskt bistånd till del av kostnaden. Tänk på att det krävs att det är gjort en dödsboanmälan först. Mer information hittar du under dödsboanmälan.
Kommunens ansvar vid dödsfall
När den som avlidit saknar tillgångar eller andra närstående är det kommunen som ansvarar för att beställa begravning, förvalta dödsboet, besluta om dödsboanmälan och lämna ekonomiskt stöd till begravningskostnaden.
Dödsboanmälan
När en person avlidit ska det göras en bouppteckning. Om den dödes tillgångar inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet samt att det inte finns någon fast egendom eller tomträtt i boet kan en bouppteckning (enligt Ärvdabalken 1958:637) ersättas med en dödsboanmälan.
Dödsboanmälan upprättas av Myndighetsnämnden för socialtjänst och skola (fortsatt kallat MSS) i Ydre kommun, och förvaras hos Skatteverket. Dödsboanmälan bör göras inom två månader efter dödsfallet. Anmälan om dödsfallet sker till MSS. Är den avlidne bosatt i en annan kommun anmäls dödsfallet till den respektive socialnämnd. När anmälan är gjord påbörjas en boutredning.
Vanligtvis besiktigar en handläggare på uppdrag av MSS den dödes tillhörigheter genom ett hembesök. När en dödsboanmälan prövas tas det ingen hänsyn till den avlidnes skulder. Inga räkningar betalas efter dödsfallet till dess att en boutredning är klar. Avdrag får inte föras för andra skulder än sådana som är direkt knutna till dödsfallet, exempelvis kostnaderna för att ta hand om den avlidnes bo. Begravningskostnader ska prioriteras. Det är endast tillgångarnas samlande värde som jämförs med begravningskostnader och andra dödsfallsutgifter.
Ekonomisk hjälp till begravningskostnader
När en person avlider utan att lämna efter några tillgångar har dödsboet möjlighet att få ekonomisk hjälp till begravningskostnader enligt gällande riktlinjer för ekonomiskt bistånd i Ydre kommun.
Dödsboförvaltning
När något har avlidit ska (enligt Ärvdebalken 1958:637) dödsbodelägarna gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. Om inte någon kan ta hand om den dödes egendom ska dödsfallet anmälas till MSS. MSS har då i uppdrag att provisoriskt förvalta dödsboet.
Ekonomi och rådgivning
Har du problem med ekonomin?
Om du behöver hjälp med din ekonomi och rådgivning kan Individ- och familjeomsorgen vara till hjälp på olika sätt. Beroende på vad det handlar om kan du exempelvis få rådgivning, ekonomiskt stöd eller en god man.
Skuld- och konsumentrådgivning
Du kan få hjälp att göra en hushållsbudget, göra en skuldöversikt eller ansöka om skuldsanering hos en budget- och skuldrådgivare.
Behöver du få råd eller stöd angående konsumentfrågor kan du få konstnadsfri rådgivning av en konsumentrådgivare. Se nästa flik...
God man, förvaltare, förmyndare
Om du inte kan ta hand om dig själv eller din egendom, på grund av exempelvis ålderdom, sjukdom, psykisk funktionsnedsättning eller att du är omyndig kan du få hjälp med att sköta ekonomin och bli företrädd i olika situationer. Du eller anhöriga kan då ansöka om att få god man, förvaltare eller förmyndare. Läs mer under Överförmyndarens i samverkan.
Överförmyndare
Överförmyndaren är en myndighet inom kommunen som har till uppgift att utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Hit vänder man sig också om man behöver ha ett förvaltarfrihetsbevis.
Vimmerby kommun, Kinda kommun, Åtvidabergs kommun och Ydre kommun har en gemensam tjänstemannaorganisation för överförmyndarverksamheten från och med den 1 januari 2015. Namnet på den gemensamma organisationen är Överförmyndare i samverkan (ÖVIS), med placering i Stadshuset i Vimmerby.
Överförmyndare i samverkan nås enligt nedan:
Expeditionstid/telefontid vardagar 10.00 – 12.00
Telefonnummer: 0492-76 90 00
Faxnummer: 0492-76 90 98
Mailadress: ovis@vimmerby.se
Besöksadress: Stadshuset i Vimmerby
Postadress: Överförmyndare i samverkan, Stadshuset, 598 81 Vimmerby
Överförmyndare i Ydre
Åke Engström
Blanketter
Hämtas här från Överförmyndare i samverkans blankettsida.
Familjerätt och familjerådgivning
Familjerätt
Individ- och familjeomsorgen kan vara behjäplig i olika typer av familjerättsliga frågor. Framförallt är det personer som behöver fastställa faderskap i samband med att de ska få barn. Individ- och familjeomsrogen utreder och fastställer faderskap för alla barn till föräldrar som inte är gifta inom Ydre kommun.
Utöver detta så kan även Individ- och familjeomsorgen vara ett stöd och rådgiva i frågor som berör barns vårdnad, boende och umgänge. Ibland kan det vara svårt för vårdnadshavare att komma överens om vad som är barnets/barnens bästa. Individ- och familjeomsorgen kan hjälpa till med rådgivning eller genom frivilliga, så kallade samarbetssamtal, försöka komma överens om vad som är barnets bästa. Ibland är tvisten så stor att frågan behöver avgöras av en domstol och då utreder Individ- och familjeomosrogen frågan och kommer med förslag på hur barnets/barnens behov bäst kan tillgodoses.
På uppdrag av domstol görs också utredningar om vårdnad, boende och/eller umgänge samt medlingsuppdrag.
Individ- och familjeomsorgens arbete utgår ifrån att barnets bästa ska komma i främsta rummet, det vill säga vi arbetar alltid efter barnkonventionen.
Det går också att vända sig till Individ- och familjeomosorgen för att adoptera barn, både inom och utanför Sverige.
För att fastställa faderskap kontakta Individ- och familjeomosorgen på socialkontoret via kommunens växel på telefonnummer 0381-661200.
Familjerådgivning
Ydre kommun samverkar med Familjerådgivarna i Småland.
Familjerådgivarna hjälper par och familjer som befinner sig samlevnadssvårigheter och som vill ha en förändring. De arbetar under sekretess och för inga journaler.
Varje samtal tar ca 1-1,5 timme och kostar en egenavgift för klienterna.
Familjerådgivningen nås på telefonnummer 036 - 71 16 05.
Öppettider: 08:00- 17:00
Telefontider 09:00-10:00
Försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd
Försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd
Försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd, är ett stöd för dig som inte har tillräcklig inkomst för att försörja dig eller din familj. Syftet är att ge dig tillfällig hjälp med din ekonomi och förutsättningar för att få ett arbete, så att du kan bli självförsörjande så snabbt som möjligt.
Om du och din familj råkar ut för ekonomiska problem och inte ser någon annan möjlighet att klara din eller familjens försörjning kan du ansöka om försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd.
Hur ansöker du?
Det första steget är att boka tid hos en socialsekreterare. Här Pdf, 183 kB. går det att ladda ner en ansökan som du ska ha fyllt i och ta med till besöket. Det är viktigt att du tar med dig de handlingar som krävs för att ansökan ska behandlas. Här Pdf, 161 kB. hittar du bra information att gå igenom innan besöket hos socialsekreteraren.
Utredning och beslut
Socialsekreterare gör en utredning för att de om du och din familj är berättigade till ekonomiskt bistånd. För att få ekonomiskt bistånd ska alla andra vägar vara prövade. Du ska också ha gjort vad du kunnat för att bidra till sin försörjning. Du ska till exempel vara anmäld på Arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande. Om du har eventuella arbetshinder ska du kunna styrka dessa med exempelvis läkarintyg. Det krävs av dig att du deltar i kommunens arbetsmarknadsinsatser eller annan kompetenshöjande verksamhet. Om du tackar nej till ett sådant erbjudande kan din ansökan avslås eller så kan stödet minska.
Vad ska försörjningsstödet räcka till?
Regeringen beslutar varje år en riksnorm för försörjningsstöd som är uppdelat i två delar, dels personliga kostnader så som livsmedel, kläder/skor, fritid/lek och hygien samt barn- och ungdomsförsäkring. Även gemensamma kostnader såsom förbrukningsvaror, tidning, telefon och tv-avgift.
Utöver riksnormen kan vid behov andra faktiska kostnader som är rimliga beviljas. Det kan vara exempelvis boendekostnad, hushållsel, hemförsäkring, arbetsresor, avgift till a-kassa/fack, sjukvård, receptbelagd medicin och barnomsorg.
Överklagande
Om du får avslag på din ansökan, helt eller delvis, har du rätt att överklaga. Detta ska göras inom 3 veckor efter det att du fått beslutet. Ange vilket beslut du är missnöjd med och hur du vill att det ska ändras. Överklagandet ska skickas in till beslutsfattaren. Beslutsfattaren kan även hjälpa dig med din överklagan.
Om inte omprövning av beslutet sker skickar socialförvaltningen överklagan vidare till Förvaltningsrätten i Linköping.
För mer information kan du läsa under Överklaga beslut
Missbruk och beroende
Missbruk och beroende
Individ- och familjeomsorgen har ett särskilt ansvar för arbetet med att förebygga missbruk av alkohol och andra beroendeframkallande droger. Enligt socialtjänstlagen är kommunen skyldig att hjälpa personer som söker upp Individ- och familjeomsorgen med anledning av missbruk och beroende men kommunen har också ha en uppsökandeverksamhet där vi ger information om de möjligheter till stöd och hjälp som finns.
Individen har egenansvar att bryta sitt missbruk och medverka till sitt tillfrisknande.
Individ- och familjeomsorgen ger också stöd åt dig som har utvecklat ett beroende. Vuxna med missbruksbroblem kan genom att ta kontkat medsocialsekreterare på socialkontoret få råd och stöd i att bättre hantera sina problem.
Öppenvården
Först prövas om insatser i öppenvård är till hjälp. Du kan få stöd i form av en samtalskontakt eller ett boendestöd, detta kan hjälpa dig att själv hitta lösningar till att bli fri från din problematik. I vissa fall rekommenderar vi även att anhöriga medverkar då de också kan påverkas av en familjemedlems missbruk.
Behandlingshem
När insatser i öppenvården har prövats utan resultat kan ibland en vistelse på behandlingshem behövas för att bryta ett desruktivt mönster. Innan en vistelse på behandlingshem eller vård för boende beviljas gör socialsekreterare en grundling utredning, vilken sedan ligger grund för kommande stöd och behandling.
Första kontakt
För kontakt gällande missbruk och beroendeproblematik kontakta socialsekreterare på Socialkontoret på telefonnummer 0381-66 12 00
Skuld- och konsumentrådgivning
Skuldrådgivning
Vill du få hjälp med att ordna upp en skuldsituation eller en tilltrasslad vardagsekonomi? Då kan du vända dig till en skuldrådgivare.
De kan ge praktiska råd om hur du kan gå tillväga i din situation och hjälper till med de ekonomiska beräkningar som behövs. De kan också ge råd om vad som krävs för att göra en skuldsanering.
En skuldsanering innebär i korta drag att du som är skuldsatt betalar en del av dina skulder under några år, resterande del behöver du inte betala. När en skuldsanering är slut har du inte längre kvar de skulder som ingick i skuldsanering - tanken är att du ska vara skuldfri. Detta sköts av kronofogden och här kan du läsa mer.
För skuldsatta som inte uppfyller kraven för skuldsanering eller som vill ha andra typer av betalningsuppgörelser kan rådgivare räkna fram betalningsförslag. I samråd med dig kan en skuldrådgivare arbeta med dig för att få fram nya betalningsvillkor hos fodringsägarna.
Du är välkommen att kontakta Budget- och skuldrådgivare genom kommunens växel på telefonnummer 0381-661200.
Konsumentrådgivning
Medborgare i Ydre kommmun har möjlighet att få kostnadsfri rådgivning om hur du gör reklamationer, tvister och upplysning om vilka rättigheter och skyldigheter du har som konsument.
Den här tjänster sker i samverkan med Konsument Höglandet och du kan läsa mer på deras hemsida.
Senast uppdaterad