Betala faktura till Ydre kommun
Här finns information till dig som får fakturor från Ydre kommun eller som på annat sätt behöver göra inbetalningar till kommunen. Kommunens fakturor kan avse till exempel barnomsorg, äldreomsorg, vatten och renhållning, ansökan om byggnadslov och du kan välja mellan olika sätt att få fakturorna levererade till dig.
Elektroniska fakturor till företag
Ydre kommun kan erbjuda dig som företagare, förening eller annan organisation elektroniska kundfakturor.
Anmäl era uppgifter till kommunen på blanketten nedan och maila den till ekonomi@ydre.se.
I dagsläget kan vi inte sända elektroniska fakturor gällande vatten, avfall och renhållningsfakturor. Där finns alternativet att få dom som en pdf-via e-post istället.
Meddela till vilken e-postadress du vill ha dina fakturor till ekonomi@ydre.se.
Påminnelse skickas ut som pappersfaktura.
Elektroniska fakturor till privatpersoner
Ydre kommun kan erbjuda dig som gör dina bankärenden på internetbank att betala dina räkningar elektroniskt.
I stället för att få en pappersfaktura med ett inbetalningskort får du räkningen presenterad i din internetbank eller via Kivra. Där kan du se fakturan på skärmen och sedan klicka för att godkänna betalningen. Det innebär att du slipper knappa in plusgironummer, OCR-nummer, datum och belopp.
Kommunen kan nu erbjuda elektroniska fakturor via internetbank för Vatten- och renhållningsfakturor, dock inte via Kivra ännu.
Anmälan e-faktura
Du anmäler dig till e-faktura i din internetbank. E-fakturan gäller för det kundnummer som du anger i internetbanken. Har du flera kundnummer måste du alltså registrera dig flera gånger.
De flesta banker kan hantera internetbanksfakturor. Om du är osäker kontakta din bank för information.
OBS! Har du pågående autogiro mot vissa fakturor kommer de att fungera även med e-faktura.
Anmälan Kivra-faktura
Har du Kivras digitala brevlåda behöver du inte göra något. Annars registrerar du ett konto hos Kivra.
Finns ingen anmälan för e-faktura i din internetbank sänds fakturan till Kivra.
OBS! Kivra fingerar inte för Vatten- och renhållningfakturor.
PDF-faktura via e-post
Se egen informationsruta nedan.
Pappersfaktura
Skickas endast ut om du inte anmält något av ovanstående leverenssätt.
Kan jag kombinera en e-faktura/Kivra-faktura med autogiro?
Ja, det går bra. Det innebär att du får en e-faktura till din internetbank eller din Kivra men att du inte ska godkänna den. Fakturan kommer automatiskt att betalas på förfallodatumet.
Faktura som pdf-fil till e-post
Kommunen kan även skicka faktura till företag, föreningar och privatpersoner som en pdf-fil via e-post. Meddela till vilken e-postadress du vill ha dina fakturor till vår adress ekonomi@ydre.se.
Glöm inte att ange kund- eller person/organisationsnr så att vi kan identifiera dig och lägga uppgifterna på rätt kund.
Notera även att du ansvarar för att meddela ändringar av e-posten till kommunen om du byter e-post.
Autogiro
Autogiro är ett enkelt sätt att hålla reda på dina räkningar. Du får din faktura hemskickad, men betalningen sköts med automatik av banken. Det enda du behöver göra är att se till att det finns tillräckligt med pengar på ditt konto för att kunna betala räkningen.
Tjänsten autogiro gäller tillsvidare. Om du vill avsluta ditt autogiro måste du kontakta din bank.
Autogiro kan kombineras med e-faktura, Kivra-faktura och pappersafaktura. Du får en faktura som vanligt men beloppet drar per automatik.
Vid dödsfall avslutas autogiro av banken då de får information från folkbokföringsregistret, normalt inom 2 veckor.
Obetalda fakturor
Om du har fått en faktura och inte betalar i tid skickas en betalningspåminnelse. Detta görs cirka tio dagar efter fakturans förfallodag. En särskild påminnelseavgift tas då ut med 60 kronor. Om fakturan inte betalas trots påminnelsen skickas ett inkassokrav ut.
Ydre kommun har tecknat avtal med ett externt inkassobolag som sköter inkassohanteringen från påminnelse till krav, Visma Financial Solutions AB.
Om du har frågor om din faktura, hör av dig till den kontaktperson som finns angiven på fakturan.
Om du har frågor om ditt inkassoärende, kontakta inkassobolaget.
Anstånd med betalning
Om det finns särskilda skäl kan du beviljas anstånd med betalning. Hör i så fall av dig till den kontaktperson som finns angiven på fakturan för en diskussion om förutsättningarna.
Ändra adress eller mottagare av faktura
Kommer din faktura till fel person, fel adress eller fel e-postadress?
Har du köpt eller sålt en fastighet och ska anmäla ett ägarbyte?
Kontakta rätt avdelning för uppdatering av uppgifterna.
Barnomsorgen - kontakta förskola eller fritidshem
Vatten, avfall, renhållning och fjärrvärme - använd detta formulär
Äldreomsorgen - kontakta avgiftshandläggare
Övriga fakturor - kontakta ekonomiavdelningen
Inbetalning från utlandet
Det går att betala till kommunen även om du befinner dig utomlands, men då måste du ange vårt IBAN-nummer (International Bank Account number) och BIC-kod (Bank Identifier Code). BIC kallades tidigare för SWIFT-kod.
SE2280000815880046755997
SWIFT/BIC: SWEDSESS
Enstaka inbetalningar
Kommunens huvudbankgiro är: 489-3582 men ska bara användas för enstaka inbetalningar. I första hand ska fakturans vanliga inbetalningskort / bankgiro användas.
Ange alltid en referens eller liknande.
Ekonomiavdelningen
Senast uppdaterad