Biståndshandläggning
Biståndshandläggning
Ydre kommun erbjuder olika former av stöd, omsorg och vård, både för dig som är äldre och för din anhörig. Rätt stöd och hjälp är en förutsättning för att du som är äldre ska kunna bo kvar i ditt hem och leva ett självständigt liv, så länge som möjligt.
Ansöka om stöd, omsorg och vård
Ta kontakt med Biståndshandläggare
Telefontid 8:30 - 9:30, ej onsdagar
Telefon: 0381 66 11 26
Blankett för ansökan HÄR pdf, 133 kB..
Så här går det till
Ansökan
Fyll i och skicka in blankett för “Ansökan om insatser inom äldreomsorgen” eller ta kontakt med biståndshandläggare.
Första samtal
När ansökan kommit in bokar biståndshandläggaren in ett första samtal eller hembesök. Då pratar vi om din situation och ditt behov av stöd och hjälp.
Samtycke
Om biståndshandläggaren behöver inhämta ytterligare information om dig från exempelvis närstående eller person inom hälso- och sjukvård, behöver du först ge ett samtycke. Du samtycker då till att biståndshandläggaren får inhämta uppgifter som har betydelse för utredningen.
Utredning
Biståndshandläggaren utreder vilka insatser som du behöver enligt modell för IBIC (individens behov i centrum). IBIC är en metod som identifierar varje persons unika behov och resurser, vilket säkerställer att varje person får rätt stöd och hjälp.
Det innebär att det görs en bedömning om du har rätt till det stöd som du har ansökt om.
Prövning sker utifrån Socialtjänstlagen och Ydre kommuns riktlinjer för utredning, bedömning och beslut av insatser till äldre och funktionshindrade enligt socialtjänstlagen (SoL).
Handläggningstiden är vanligtvis 1-6 veckor, beroende på vad ärendet gäller och hur mycket information som behöver hämtas in.
Beslut
Biståndshandläggaren fattar beslut om vilken eller vilka insatser som du har rätt till. Ett skriftligt beslut skickas med post hem till dig.
Beviljad insats
När du beviljats insatser skickar biståndshandläggaren en beställning till samordnare inom äldreomsorgen. Samordnaren planerar för de insatser som ska utföras, exempelvis hemtjänst, dagverksamhet, korttidsboende eller särskilt boende.
Uppföljning
Biståndshandläggaren följer regelbundet upp ditt beslut. Om du själv upplever att ditt behov förändras, ta ny kontakt med biståndshandläggare.
Överklagan
Den som inte är nöjd med ett biståndsbeslut från kommunen kan överklaga beslutet till Förvaltningsrätten i Linköping.
Skrivelse ska ha kommit in till Socialförvaltningen, Ydre kommun, inom tre veckor från den dag då beslutet delgivits. I skrivelsen anges vilket beslut som ska överklagas, önskemål om hur beslutet ska ändras och varför det ska ändras.
Mer information om att överklaga beslut finns HÄR.
Ändrat behov
Om du upplever att ditt behov av stöd och hjälp förändras, behöver du ta ny kontakt med biståndshandläggare.
Avgifter
Mer information om avgifter HÄR.
Sekretess
Sekretess innebär att biståndshandläggare ska skydda den information som du lämnar och de uppgifter som finns sparade om dig, så att ingen obehörig ska få tillgång till det. Alla medarbetare inom Socialförvaltningen har undertecknat en sekretessförsäkran. Sekretessförsäkran gäller även efter att anställning avslutas.
Sekretess inom socialtjänsten regleras i Offentlighets- och sekretesslagen, 26 kap.


Biståndshandläggare
Eva-Lotta Nilsson
eva-lotta.nilsson@ydre.se
+46 381 66 11 26
Telefontid 8:30 - 9:30, ej onsdagar
Senast uppdaterad
Stöd, omsorg och vård
- Akut hjäp
- Alla Barn i Ydre
- Borgerlig vigsel
- Dödsfall och begravning
- Framtidens socialtjänst - ny socialtjänstlag
- Hot och våld i nära relationer
- Funktionsnedsättning
- Individ- och familjeomsorgen
- Närtrafik, färdtjänst och sjukresa
- Parkeringstillstånd
- Restaurang Senior
- Socialförvaltningen
- Stöd till nyanlända
- Suicidprevention
- Träffpunkt Senior
- Ungdomshälsan
- Äldreomsorg
- Överförmyndare
- Överklaga beslut

