Hem

Translate

Use Google to translate the web site. We take no responsibility for the accuracy of the translation.

Information till de som har fått fiber installerat i lägenheten

Välkomna till ert nya fibernät
Ni har nu fått era fiberuttag, nätverksuttag och mediaomvandlare monterade i lägenheterna och tjänsterna för internet och TV är aktiverade från och med måndagen den 3 juni.

Vi vill därför informera om hur ni nu startar upp och får tillgång till era tjänster för internet och tv.

Starta Internet
Intenetutbudet som vi levererar till lägenheterna är VÖKBY:s Fiber 10 med en hastighet av 10 Mbit/s. Det passar utmärkt för enklare ärenden som att betala räkningar, skicka e-post och e-handla. Du kan läsa mer om detta på www.vokby.se

Du kan som hyresgäst även köpa till snabbare internet och IP-telefoni via VÖKBY Bredband AB telefon 0140-680-680. Ni får då själva betala för det utökade abonnemanget av internet och telefoni.

Ni behöver endast ansluta en nätverkskabel från mediaomvandlaren på väggen till er dator för att starta upp Internet. Om ni önskar trådlöst internet (WiFi) får varje hyresgäst själv skaffa en router.
Det har monterats nätverksuttag i vardagsrum och i vissa sovrum om fibern kommer in den vägen. Om ni som hyresgäst önskar extra nätverksuttag på annan plats kan Ydrebostäder ombesörja detta till en kostnad av 1500 kr/uttag. Hyresgäster får inte göra egna installationer.

Starta TV
Det tv-utbud som vi levererar heter SAPPA Mer som innehåller följande tv-kanaler:

SVT 1, SVT 2, TV 3 Sverige, TV4, Kanal 5, TV6, Sjuan, TV8, Kanal 9, TV10, Kanal 11, TV12, MTV,
Discovery, SVT Barn HD, SVT Kunskap HD, SVT 24 HD och Paramount Networks

Om ni önskar utöka tv-utbudet med fler kanaler kan ni beställa det hos SAPPA. Ni får då själva betala för det utökade utbudet.

För att ni ska kunna se tv-utbudet krävs att ni har en tv-box. Ydrebostäder ombesörjer att det finns en tv-box till varje lägenhet. Om ni önskar ha fler boxar kan ni beställa det hos VÖKBY Bredband AB och då får ni själva bekosta detta.

Med boxarna följer två nätverkskablar a 3 meter samt HDMI-kabel och elkabel- Boxarna innehåller också instruktioner för hur de ska installeras.

För att ni ska kunna se tv-utbudet krävs det att ni registrerar boxen på www.sappa.se/aktivera. Ni kan också ringa till SAPPA:s kundtjänst för att aktivera boxen på tel 0774-444 744. Vid samtalet måste ni vara beredda på att uppge kortnummer på programkortet, tv-boxens CAS-nummer samt era personuppgifter.

Alla antenner tas bort till 2020-12-30
Antenner och antennuttag i lägenheter kommer att avvecklas efterhand när det är möjligt. Senast 2020-12-31 ska alla antenner ha tagits bort. Då kommer man endast att kunna se tv via fiber-nätet.

Parabolantenn och antenn för marksänd TV får inte monteras på Ydrebostäders fastigheter från och med nu. Vid avflyttning från lägenheter där parabolantenn är monterad ska denna tas bort.

Kostnaden för tjänsterna debiteras med hyran
Ydrebostäder AB arkiverar basutbudet till alla hyresgäster och kostnaden för detta kommer att debiteras med hyran. På så vis får vi en smidig och rättvis lösning för alla.
Bostadsbolaget förhandlar just nu med Hyresgästföreningen om en hyreshöjning som ska träda i kraft efter att fibern är installerad och tjänsterna är aktiverade. Vi vet därför ännu inte vad hyreshöjningen kommer att bli men vi informerar om detta när förhandlingarna är klara. Efter att förhandlingarna har avlutats kommer tjänsterna att börja debiteras i efterhand. Detta specificeras på era hyresavier

Vi hoppas att ni får stor glädje av de nya tjänsterna och den nya tekniken


Senaste publiceringsdatum: 2019-06-04

Adress: Ydre kommun, Torget 4, 570 60 Ydre
Telefon: 0381-66 12 00
E-post: ydre.kommun@ydre.se

Organisationsnummer: 212000-0381
Faktureringsadress: Ydre kommun, Torget 4, 570 60 Ydre
Om webbplatsen