Du är alltid välkommen att lämna synpunkter och klagomål som gäller vår verksamhet inom utbildningsområdet. Det ger oss möjlighet att utveckla och förbättra vår verksamhet.
Det skriftliga klagomålet blir allmän handling och registreras. Det innebär att vem som helst kan begära att få läsa handlingen, men innehåller det känsliga uppgifter kommer vi att göra en sekretessprövning.
Du kommer att få en bekräftelse på att vi har tagit emot ditt skriftliga klagomål. Om du lämnar in klagomål anonymt kommer vi inte kunna skicka bekräftelse eller lämna svar.
Ditt klagomål utreds skyndsamt.
Att göra en anmälan till Skolinspektionen
Om du anser att kommunen inte har följt gällande regler och lagar kan du göra en anmälan till Skolinspektionen.
Att överklaga till skolväsendets överklagandenämnd
Om du anser att ett beslut i en skolfråga är felaktigt, till exempel ett beslut av rektorn om vilken typ av särskilt stöd en elev ska få, kan du vända dig till Skolväsendets överklagandenämnd. Det är en myndighet, vars uppgift är att pröva beslut som rör förskoleklassen, grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen inom det offentliga skolväsendet. Skolväsendets överklagandenämnd kan ändra ett beslut, upphäva det eller avslå en överklagan. Skolväsendets överklagandenämnds beslut går inte att överklaga.
Skicka först överklagandet till den som fattat beslutet, inte direkt till Skolväsendets överklagandenämnd. Skälet till detta är att den som har fattat beslutet ska få chans att ändra det utifrån dina synpunkter. Överklagandet ska ha kommit in till beslutsmyndigheten (till exempel rektorn) inom tre veckor från att du fått beslutet.
Om den som fattat beslutet avser att inte ändra det skickas överklagandet vidare till Skolväsendets överklagandenämnd. Den centrala förvaltningen sköter detta.
Vilka beslut kan överklagas?
Vilka beslut som kan överklagas finner du på överklagandenämndens webbplats
Vem kan överklaga?
I princip är det bara eleven eller dennes vårdnadshavare som får överklaga beslutet.
Hur ska överklagan se ut?
På Skolväsendets överklagandenämnd hittar du instruktioner om hur överklagandet ska se ut.
Adress: Ydre kommun, Torget 4, 573 74 Ydre
Telefon: 0381-66 12 00
E-post: ydre.kommun@ydre.se
Organisationsnummer: 212000-0381
Faktureringsadress: Ydre kommun, Torget 4, 573 74 Ydre
Om webbplatsen